Pokud chcete na podzim a v zimě řádně pečovat o své zdraví, měli byste tomuto ročnímu období přizpůsobit své každodenní návyky. Vaše tělo tak nebude tolik pociťovat chlad a udrží si kondici a imunitu na správné úrovni. K tomu vám pomůže prohřívací strava, mírná fyzická aktivita a zdravý, regenerační spánek. Zde jsou informace, které byste měli vědět o každém z těchto tří prvků zdravého životního stylu.

Zahřívací dieta pro chladné dny

Blogy o jídle jsou plné receptů na hřejivé a zdravé pokrmy. Většina z nich je velmi jednoduchá a nevyžaduje vynikající kulinářské dovednosti. Nejdůležitější jsou přitom suroviny, které by měly být co nejkvalitnější a bez konzervačních látek a zvýrazňovačů chuti.

V zimě je poněkud obtížnější sehnat typicky sezónní produkty, kterých je na pultech obchodů se zeleninou od jara do podzimu dostatek. I v tomto ročním období však můžete najít perly, které můžete doplnit mraženým ovocem a zeleninou. Neztrácejí svou výživovou hodnotu a můžete je skladovat bez obav, že se zkazí.

Co by měl obsahovat zahřívací zimní jídelníček, aby vaše tělo správně fungovalo?

Nejdůležitější ingredience pro zimní pokrmy
Nemusíte jíst všechny zde uvedené produkty každý den. Je však důležité mít většinu z nich na talíři častěji než dříve. Mezi zeleninové produkty, které se nejlépe osvědčují v zimě, patří:

  • kořenová zelenina,
  • dýně,
  • zelí
  • kedlubny
  • kapusta,
  • brambory,
  • Růžičková kapusta,
  • česnek,
  • cibule,
  • nakládané okurky,
  • jablka,
  • hrušky.

Výbornou složkou pro doplnění omega-3 mastných kyselin a nedostatku vitaminu D jsou tučné mořské ryby. Patří mezi ně mimo jiné makrela a losos. Pomohou vám pečovat o imunitu vašeho organismu v boji proti nemocem, které v zimě nejsou těžké.

Ohřívání nádobí

Už víte, jaké ingredience by měla obsahovat zahřívací strava pro chladné dny, nyní pár slov o formě, v jaké by měly být podávány.
V zimě je dobré začít den teplou snídaní. Zde se dobře osvědčují ovesné kaše a ovesné vločky s pečeným ovocem. Můžete do něj přidat ořechy a oříšky. Dalším nápadem jsou míchaná vajíčka, která vám dodají pocit sytosti na delší dobu a potřebnou energii.

Pokud je to možné, přidejte hřejivé přísady a koření v podobě skořice, čerstvého zázvoru, kardamonu, tymiánu, hřebíčku, kurkumy, rozmarýnu a bazalky.

Vyměňte černý čaj a kávu za limetkový, bezinkový a jiné bylinné čaje. Můžete je vylepšit zahřívacími přísadami a trochou medu.

Ohřívání nádobí

Co nejíst v zimě?

Na konci podzimu a v zimě myslete na omezení porcí syrové zeleniny a ovoce. Zejména citrusové plody mají na tělo chladivý účinek, proto je v tomto období vyměňte za pečená jablka. Menší aktivita v zimě může podporovat hromadění tuku a přibývání na váze. Proto je nejlepší v tomto období vyloučit z jídelníčku slazené nápoje, jídla z rychlého občerstvení, smažená jídla a vysoce zpracované potraviny.

Během svátečního období, kdy se na stole objevují nejrůznější pokrmy, a to jak vzhledově, tak chuťově, se zaměřte spíše na vychutnání chuti než na konzumaci velkých porcí. Je lepší dát si porci navíc, než odejít od stolu s pocitem přejedení, což bude mít zásadní dopad na vaši pohodu. Namísto studených perlivých nápojů zvolte zahřívací čaj, který povzbudí váš trávicí systém.

Fyzická aktivita

Když teplota za oknem klesá pod nulu a fouká nárazový vítr, jediné místo, kde chcete být, je váš domov v teple. To je mimo jiné důvod, proč v zimě tolik klesá fyzická aktivita. Pokud se však chcete udržet v kondici a udržet si imunitu a zdraví celého těla, měli byste se prolomit a udělat si čas na pohyb.

Nemusí jít o nic velkého. Stačí chodit pěšky, třeba i do práce, místo výtahu volit schody, osobně venčit psa nebo si dělat přestávky vyplněné jednoduchými cviky u pracovního stolu.