Vláknina a její zdroje

Vláknina a její zdroje
02.09.2014 0:00

Vláknina je velmi důležitou součástí našeho jídelníčku a její dostatečný příjem je v rámci zdravého životního stylu velmi potřebný. Nejčastěji bývá dostatečný příjem vlákniny zdůrazňován ve spojitosti s prevencí rakoviny tlustého střeva.

Vlákninu tvoří vlastně nestravitelné polysacharidy -  látky, které náš trávicí trakt nedokáže zpracovat a využít. Podle účinku můžeme vlákninu rozdělit na rozpustnou a nerozpustnou. Nerozpustná vláknina zvětšuje objem naší stolice, zrychluje průchod stolice tlustým střevem. Pomáhá tedy při problémech s vyprázdněním – při zácpě.

Nerozpustnou vlákninu najdeme v zelenině a celozrnných obilovinách.

„Rozpustnou vlákninu přijímáme v ovoci, luštěninách a bramborách. Rozpustná vláknina zpomaluje průchod trávené potravy trávicím traktem, omezuje vstřebávání některých živin v tenkém střevě a zpomaluje rychlost resorpce jednoduchých sacharidů – díky čemuž nám pomaleji roste hladina cukru v krvi.  Jeden z druhů rozpustné vlákniny – fruktooligosacharidy – působí i jako prebiotika, které podporují růst pozitivní střevní mikroflory,“ říká Mgr. Jitka Laštovičková nutriční poradkyně z odborného centra zdravého životního stylu Rekondice v Praze.

„Klientům Rekondice radím denně přijmout 25-35 g vlákniny – toho dosáhnou, pokud denně přijmou 500 g zeleniny a ovoce (více zeleniny než ovoce) a pokud budou konzumovat obiloviny – zejména celozrnné – celozrnné pečivo, ovesné vločky a také luštěniny,“ dodává Laštovičková.

Co však platí pro nás dospělé, neplatí pro děti – děti do 3 let není vhodné ani celozrnné pečivo ani velké porce luštěnin a zeleniny. Vláknina totiž omezuje vstřebávání některých minerálů, navíc trávicí trakt dětí není na velké množství vlákniny připraven – příjem vlákniny u dětí se s věkem postupně zvyšuje.

Mgr. Jitka Laštovičková - nutriční terapeut z odborného centra zdravého životního stylu Rekondice

autor: MaB