Pro zdraví potřebujeme také vlákninu...

Pro zdraví potřebujeme také vlákninu...
15.08.2010 0:00

...ale proč? A kde ji najdeme a v jaké formě ji máme tělu dodávat? A co o ní víme, kromě toho, že je zdravá a naše tělo ji potřebuje?

Není dávno doba, kdy vědci vlákninu nedoporučovali a z potravin se dokonce odstraňovala. Poslední výzkumy ovšem  ukázaly pravý opak a proto se dnes vláknina dostává na výsluní a do potravy se naopak doplňuje a prodává se ve formě potravinových doplňků.

Bylo totiž nade vší pochybnost prokázáno, že slouží jako živná půda pro zdraví prospěšné bakterie, má preventivní účinky při onemocnění kardiovaskulárního systému tím, že snižuje hladinu cholesterolu a potraviny, které ji obsahují jsou méně kalorické i při větším objemu. Vláknina napomáhá trávení a v našem zažívacím traktu má čistící schopnosti. Čím více budeme tedy vlákninu konzumovat, tím lépe pro naše tělo.

I když si to někdy neuvědomujeme, vláknina je přirozenou součástí naší potravy. Záleží jen na nás, zda budeme konzumovat potraviny, které jí obsahují dostatečné množství.

Vláknina se dělí na rozpustnou a nerozpustnou. Jedná se o substavci většinou rostlinného původu, celulózu, hemicelulózu, lignin a pektiny, které se nerozloží ani za vysokých teplot ani působením agresívních chemikálií. Pro lidský organismus je nestravitelná a plní v něm naprosto specifickou funkci. Při trávení prochází zažívacím traktem, navazuje na sebe škodliviny, které odvádí z těla.

Rozpustná vláknina se vyskytuje hlavně ve slupkách ovoce, v otrubách, obilných slupkách, sojových produktech a v luštěninách. Najdeme ji  zde ve formě pektinů. Působí  v tlustém střevě, a  má za úkol snižovat kyselost žaludku a zpomalovat jeho vyprazdňování. Má velký význam pro udržování tělesné hmotnosti.

Nerozpustná vláknina je hrubá hmota, která dobře absorbuje, takže při kontaktu s tekutinou zvětšuje svůj objem. Řadíme sem celulózu, která je obsažena v ovoci a v zelenině, obilovinách, otrubách, patří sem ořechy, semena, hodně jí obsahují také jahody. Dále do této skupiny řadíme lignin, nejčastěji v podobě hub.

Při průchodu naším trávícím ústrojím působí jako kartáč, který s sebou stahuje veliké množství škodlivin, která náš trávící trakt obsahuje a brání tak jejich usazování na stěnách žaludku a střev.

Pokud konzumujeme stravu s vysokým obsahem vlákniny, je tedy důležité dodržovat pitný režim, aby se vláknina mohla navázat na vodu a plnit tak svůj účel.

Z popisu je jasné, že vláknina je pro náš organismus a jeho správné fungování důležitá, neboť zabraňuje usazování škodlivin v našem zažívacím  traktu a zdokonaluje proces trávení. Bylo prokázáno, že dostatek vlákniny působí jako prevence proti rakovině tlustého střeva.

Bohužel tradiční česká kuchyně obsahuje tohoto důležitého prvku poměrně malé množství a proto bychom ji měli průběžně doplňovat buď uvedenými potravinami nebo alespoň potravinovými doplňky s vlákninou. Svému zdraví tak jedině prospějeme.

ml,foto:archiv
autor: Redakce