Lékárny dnes spouštějí preventivní kampaň proti bolesti

Lékárny dnes spouštějí preventivní kampaň proti bolesti
13.04.2015 14:31

Bolest se řadí k civilizačním onemocněním a představuje závažný celospolečenský problém dnešní doby. Podle údajů Státního zdravotního ústavu je ve 20 procentech případů druhým nejčastějším důvodem k dlouhodobému užívání léků bolest zad a kloubů . Dalším významným důvodem je mírnění bolesti hlavy . Na tento trend reagují Alphega lékárny, které spouštějí preventivní kampaň proti bolesti. Ta má pacienty naučit, jak správně určit příčinu bolesti a jak ji léčit. Kampaň potrvá od 13. dubna do 10. května 2015 po celé České republice.

Bolest je jednou z nejčastějších a zároveň nejzáhadnějších zdravotních obtíží naší populace. O závažnosti problému vypovídá mimo jiné i to, že se za rok v České republice ve volném prodeji vydá průměrně 21 milionů balení přípravků na tlumení bolesti. Ročně tak v České republice utratíme za bolest tlumící přípravky až 1,28 miliardy korun, přičemž ve velké míře lze zbytečným investicím do léků a léčby předcházet.

Většina lidí řeší bolest pomocí tišících přípravků, které sice od bolesti na nějaký čas uleví, ale její příčinu neodstraní. Pacienty je třeba naučit, že bolest je především varovným signálem, který tělu říká, že s ním není něco v pořádku,“ upozorňuje Mgr. Leona Štěpková, Alphega lékárnice z Hostomic nad Bílinou. Někdy bolest nemusí znamenat nic zásadního a časem sama odezní. Jindy, jako v případě bolesti na hrudi, může poukazovat na velmi závažné komplikace. Například bolest na hrudi může znamenat počátek infarktu myokardu. V takových případech je potřeba jednat velmi rychle.

Alphega lékárny proto spouštějí v období od 13. dubna do 10. května preventivní poradenskou kampaň BOLEST. Jejím účelem je naučit návštěvníky, jak bolest správně rozlišit a jak na ni reagovat. V rámci kampaně Alphega lékárny po celé České republice nabídnou pacientům bezplatné individuální poradenství týkající se jejich konkrétních zdravotních problémů. Pacienti také zdarma obdrží tzv. diagnostickou kartu, jejíž vyplnění lékárníkovi umožní rozpoznat stupeň intenzity bolesti, lokalizovat ji, popsat její průběh a doporučit vhodnou léčbu. Doprovodný materiál obsahuje také graficky srozumitelně zpracovanou Bakerovu škálu stupňů bolesti, podle níž by si měl být každý pacient do budoucna schopen určit stupeň bolesti sám. Lékárny zapojené do kampaně budou viditelně označeny plakátem s motivem Kampaně.

Lékárny s přidanou hodnotou se podobným způsobem aktivně zapojuji do celospolečenské péče o zdraví, a šetří tak v rámci zdravotnického systému značné finanční i časové prostředky na budoucí léčbu. Alphega lékárny poskytují služby nad rámec obvyklých činností a své pacienty vzdělávají v tom, jak o sebe správně pečovat, jaké léky užívat v jednotlivých případech a jak identifikovat počínající zdravotní problémy.

V rámci současného zdravotního systému jsou to právě lékárny, které jsou pro pacienty tím nejdostupnějším zdravotnickým zařízením, a tudíž by měly být i prvním kontaktním místem pacienta s odborníkem. Výhody jsou přesvědčivé – lékárna je lehce dostupná všem, není nutné se zde objednávat a čekací doba je minimální. „Lékárník pacienta odborně vyšetří, diagnostikuje možnou příčinu problému a doporučí vhodnou léčbu nebo návštěvu lékaře s potřebnou specializací,“ dodává Mgr. Štěpková.


 

 

autor: Redakce