Epilepsie

12.03.2014 2:18

Popis:  Epilepsie (padoucnice, padoucí nemoc) je záchvatovité onemocnění mozku. Epilepsie může být primární – vrozená – za její příčinu se pak považují nejrůznější inzulty během nitroděložního vývoje. Existují i dědičné syndromy, kde součástí klinického obrazu jsou epileptické záchvaty. Příčinami sekundární – získané epilepsie jsou nejčastěji úrazy, dále nádory a cévní malformace a také infekce.

Příznaky:

• záchvaty, které může vyvolat jakýkoliv podnět, na který je pacient citlivý
  • křeče
  • různé afektované pohyby
  • zpomalené nebo nevysvětlitelné reakce
  • pacient si rekace  a záchvaty nepamatuje

Příčina onemocnění:

• primární nebo sekundární postižení mozku
  • jednorázové záchvaty z blíže neurčených příčin

Diagnostika:

Lékař pro stanovení epilepsie potřebuje od pacienta a jeho doprovodu přesně znát:

• jak záchvaty vypadají
  • kdy se objevily poprvé
  • co jim bezprostředně předchází
  • jak jsou časté
  • zda se v rodině vyskytuje neurologické onemocnění.
  • nutné přístrojové vyšetření pomocí EEG
  • zobrazovací metody a nejmoderněji metody invazivní.

Léčba:

• metody nefarmakologické – režimová opatření
  • farmakologické – podávání antiepileptik, jak preventivně, tak i přímo při záchvatu
  • u těžkých a sekundárních epilepsií nastupuje léčba chirurgická.
  • prognóza závisí na typu a závažnosti epilepsie, ale obecně nemocný s epilepsií bez dalších rizik a přidružených onemocnění může vést téměř normálně aktivní život.

Prevence a doporučení : Obecně platí, že epileptik by neměl pít alkoholické nápoje (ani požívat drogy), měl by dodržovat pravidelný režim dne a noci, užívat pravidelně předepsanou medikaci a chodit na pravidelné prohlídky. Nejsou vhodné rizikové sporty (např. potápění, horolezectví apod.)

Epileptik nesmí pracovat ve směnném provozu, u rotačních strojů, ve výškách , do odvolání je nezpůsobilý řízení motorových vozidel, motorových člunů či letadel. Řízení motorových vozidel skupiny B se povoluje dle zákona až po uplynutí bezzáchvatovitého období 1 roku, přičemž pacient musí splňovat ještě další požadavky