Cukrovka 1.typu

12.03.2014 2:18

Popis:
Diabetes mellitus je jednou z nejrozšířenějších civilizačních chorob. Vznik nemoci je spojen s poruchou funkce slinivky. Slinivka, nebo-li pankreat obsahuje velké množství beta-buněk, což jsou buňky, které vyrábí inzulín, který je nezbytný pro zpracování krevního cukru. I kolem pouhých 20% funkčních buněk dokáže plně nahradit 80% nefunkčních, takže nemoc nemusí být vůbec rozpoznána. Pokud tento počet klesne, vzniká nemoc – cukrovka. Postihnout může člověka prakticky v každém věku.

Příznaky:

• žízeň
  • ztráta hmotnosti
  • svědění kůže
  • časté močení
  • únava

Příčiny onemocnění:

• porucha funkce slinivky břišní
  • genetická dispozice

Diagnostika:

• zjištění množství cukru v krvi a moči

Léčba:

• doživotní podávání několika injekcí inzulínu denně

Prevence a doporučení:

• hypoglykémie (nízký krevní cukr) - Je těžké se s dávkou inzulínu přesně „trefit“ do aktuální potřeby organizmu a tak se někdy stane, že je ho málo a krevní cukr je vysoký nebo naopak je ho hodně a hladina krevního cukru klesá. Každý diabetik by o ní měl být poučen, má sebou nosit průkaz, že se léčí inzulínem a hlavně nějaký cukr nebo jinou sladkost. Při hypoglykémii je člověk zmatený, potí se, někdy příznaky připomínají opilost.Stačí podat pár kostek cukru a rychle dojde k úpravě. Pokud by pomoc nebyla dostatečná a hypoglykémie byla těžká - může dojít až k bezvědomí a event. i k smrti. Člověk v bezvědomí nesmí nic jíst ani pít, protože by se udusil. Nutné je tedy zavolat Rychlou záchrannou pomoc a přivolaný lékař podá cukr přímo do žíly.