Angína

12.3.2014 2:18

Popis: Angína čili tonzilitida je akutní zánět krčních mandlí. Jedná se o onemocnění bakteriálního, virového, nebo výjimečně mykotického původu. Šíří se formou kapénkové infekce. Angína je běžné onemocnění a je dobře léčitelná antibiotiky. Její inkubační doba je 1-3 dny.

Příznaky:

• horečkou, únavou, bolestmi hlavy, bolestmi svalů, bolestmi v krku a s tím související obtížné polykání, chrapot, kašel, otok mandlí, bolest v uších.
  • objevit i nevolnost spojená se zvracením.
  • příznaky jako ucpání nosu, nosní výtok , zvětšené a bolestivé mízní uzliny.

Příčina onemocnění:

• bakteriální původ, který způsobuje streptokokus
  • záleží na obrany schopnosti jedince
  • záleží na agresivitě bakterií

Diagnostika:

• vyšetření krku - hrdlo a mandle při angíně bývají zarudlé, na mandlích často bývají hnisavé čepy – bílé povlaky.

Léčba:

• antibiotika a analgetika. Pokud dojde ke vzniku abscesu, je nutná chirurgická drenáž
  • kloktání, bylinky,ústní vody a antibakteriálními účinky
  • změna stravování po ukončení léčby antibiotiky - - jogurt a  přípravky pro obnovení střevní mikroflóry (lactobacilus)
  • nedoporučuje se kouřit, naopak by se měli nemocní vyhýbat i pasivnímu kouření
  • klid na lůžku, dostatečný příjem tekutin.

Závažné komplikace u angíny:

• Postižení ledvin
  • Revmatické postižení srdce – dochází k e zhoršenému průtoku krve srdcem a vzniká šelest
  • Revmatická horečka – onemocnění, kdy dochází k postižení srdce a kloubů

Prevence a doporučení : nedostatek odpočinku, celková slabost, nedostatečný příjem tekutin, to vše zvyšuje naši náchylnost ke vzniku onemocnění. Chránit bychom se měli zejména ve studených podzimních měsících, kdy je výskyt angíny nejčastější.Očkování proti angíně neexistuje.