Alkaptonurie

Epidemiologické informace

U většiny etnických skupin se počet porodů odhaduje na 1/250 000 – 1/1 000 000. Nejtypičtější je však onemocnění na Domov Slovensku a v Dominikánské republice, postihuje 1/19 000 novorozenců.

Klinický popis

Několik lidí je asymptomatických a až do dospělosti neví, že mají tento stav. Homogentickou acidurii je však možné rozpoznat již od raného mládí podle viditelnosti tmavých skvrn v dětské plence.

Po třetím roce se u jedinců začíná objevovat neobvyklé zbarvení skléry a také kůže pokrývající materiál chrupavky, spojené s muskuloskeletálními příznaky a symptomy, jako jsou bolesti zad a ztuhlost.

Účast obrovských periferních kloubů se typicky projevuje roky po zahájení úprav zad a také často vede k terminálnímu kloubnímu onemocnění.

• Periferní ochronická artropatie je obecně degenerativní.
  • Počínaje 4. rokem je pohyb kloubů omezen.
  • Pacienti mohou mít ankylózu a zlomeniny obratlů a také dlouhých kostí.

Různými dalšími klinickými indikacemi jsou urogenitální komplikace (ledviny, močový měchýř a také prostata), dále srdeční problémy (mitrální uzávěr, arytmie) a také dýchací potíže způsobené muskuloskeletální účastí.

Etiologické údaje

Klienti jsou homozygotní nebo složenou heterozygotní pro anomálie ztráty funkce (ve skutečnosti bylo vysvětleno přes 200 variant) v genu HGD, který kóduje homongethisát 1,2-dioxygenázu, enzym fenylalaninu a katabolickou dráhu tyrosinu.

Nedegradace HGA spouští jeho akumulaci.

Poškození tkání je na druhém místě po ukládání pigmentu podobného melaninu (polymerizovaná forma BQA), který má vysokou afinitu k pojivovým buňkám. Tento pigment spouští četné redoxní reakce a generuje produkci doplňkových radikálů s dalším poškozením pojivových buněk.

Etiologické údajeTechniky analýzy

Lékařská diagnóza se předpokládá na základě fyzikálního vyšetření a také množství HGA identifikovaného v moči plynovou chromatografií-hmotnostní spektroskopií. Protože mnoho lidí nemá tmavou moč, doporučuje se, aby byly hladiny HGA kontrolovány u všech jedinců, kteří na rentgenových snímcích vykazují známky osteoartrózy.

Rentgenové snímky páteře ukazují poškození ploténky související s hustou kalcifikací, zejména v bederní oblasti. Diagnózu potvrdí dědičné vyšetření Diferenciální diagnostika.

1. Diferenciální diagnózy se skládají z intenzivní intermitentní porfyrie, revmatoidní artritidy, ankylozující spondylitidy a také osteoartrózy.
  2. Genetické poradenství
  3. Přenos je autozomálně recesivní. Pokud jsou oba rodiče nedotčení přenašeči, pravděpodobnost přenosu onemocnění na jejich mláďata je 25 %.

Sledování a léčba

Léčba je paliativní. Omezení jídla (minimalizovaný zdravý proteinový dietní plán) má výhody, ale obvykle je dodržování omezeno. Farmakologická terapie (paracetamol, nesteroidní protizánětlivá léčiva) spojená s fyzickou rehabilitací pomáhá zmírňovat nepohodlí a zvyšuje sérii pohybů kloubů.

Starší klienti mohou potřebovat odstranění a kombinaci zadních disků. Může být požadována náhrada kyčelního nebo kolenního kloubu. Byly prověřeny léčebné metody k přizpůsobení modifikované metabolické dráhy fenylalanin-tyrosin (např. pomocí nitizinonu).

Off-label použití nitisinonu ve skutečnosti umožnilo snížit rozvoj onemocnění, ale dlouhodobá účinnost a také bezpečnost a jistota u klientů, stejně jako nejvhodnější věk pro podávání, musí být ještě prozkoumány (klinický výzkum v současné době probíhá otevřená i empirická studie).

Diagnóza

Očekávaná délka života pacientů není významně zkrácena, ale bolest může být konstantní, stejně jako dynamický užitečný pokles je spojen se ztrátou invalidního vozíku; klienti často potřebují pomůcky na procházky (berle, invalidní vozík). Srdeční problémy jsou často smrtelné a mohou diagnózu zhoršit.