Alergie

12. 3. 2014 2:18

Popis:

Alergie je přehnaná, nepřiměřená reakce imunitního systému organizmu na látky, se kterými se běžně setkáváme v našem prostředí. Je způsobena nesprávnou aktivací protilátek ze skupiny imunoglobulinu E (IgE) vlivem daného alergenu. Spektrum projevů alergických reakcí je velmi široké, od banální rýmy až po anafylaktický šok, který může končit i smrtí.

Základní typy alergií:
  • pylová alergie
  • alergie na roztoče
  • alergie na plísně
  • potravinová alergie
  • alergie na hmyzí bodnutí
  • alergie na léky
  • astma
  • atopický ekzém
  • sluneční alergie

Příznaky:

• otok sliznic, svědění, kýchání, hvízdání a další. Mediátory ale také přitahují do místa reakce další imunitní buňky, a alergický zánět je tak dále udržován v chodu.

Příčina onemocnění:

• bakteriální původ, který způsobuje streptokokus
  • záleží na obrany schopnosti jedince
  • záleží na agresivitě bakterií

Diagnostika:

• osobní a rodinná anamnéza
  • kožní testy
  • krevní testy – vyšetření specifických protilátek IgE
  • provokační testy

Léčba:

• preventivní (protizánětlivé) léky,které výrazně oslabují klinické projevy alergie, či dokonce zabraňují jejich vzniku.
  • léky úlevové, které jsou určeny k odstranění akutních alergických potíží jako jsou astmatický záchvat či akutní projevy alergické rýmy.
  • Hyposenzibilace – léčba vakcinami, kdy je pacientovi podáváno postupně se zvyšující množství upraveného alergenu.

Prevence a doporučení :

• Jedná se o dlouhodobou léčbu, jejíž účinnost je za ideálních podmínek, mezi které patří v neposlední řadě spolupráce pacienta, kolem 80%. Nejdůležitějším faktorem určujícím možný vývoj alergie je dědičnost.  Je vhodné se pokusit ze svého okolí a z okolí svých dětí vyloučit látky, které bývají často alergenní.