Akromegalie

12. 3. 2014 2:18

Popis: Akromegalie je onemocnění způsobené nadměrnou tvorbou růstového hormonu, který je uvolňován z předního laloku podvěsku mozkového do krevního oběhu a jeho prostřednictvím transportován do celého organizmu. Akromegalie postihuje lidi, jejichž tělo produkuje nadměrné množství růstového hormonu, ale u kterých byl již před tím ukončen růst. Nemůže již docházet k růstu postiženého jedince do délky, ale dochází ke zvětšování koncových částí těla (např. ruce, nohy), zvětšování vnitřních orgánů, k postižení většiny tkání a orgánů v lidském těle.

??Příznaky:
  • ??zvětšení koncových částí těla
  • postupně se zvětšují uši, nos, rty, dolní čelist, nadočnicové oblouky
  • do šířky se rozšiřují prsty rukou i nohou (tzv. kolíkovité prsty). Časté je rovněž zvětšení paty
  • pacienti si mnohdy povšimnou, že jim je malý prstýnek, klobouk nebo boty, které dříve nosili
  • vzhledem k růstu čelistí (především zvětšení dolní čelisti) se rozestupují zuby a mají větší kazivost
  • zvětšuje se jazyk, na kterém jsou často patrné otisky zubů
  • v důsledku zvětšení hrtanu dochází ke zhrubnutí hlasu

Diagnostika:Toto závažné onemocnění postihuje  celý organismus. Je pro něj typická zvýšená nemocnost a úmrtnost v porovnání s běžnou populací, která jde na vrub postižení kardiovaskulárního systému (nemoci srdce a cév). Onemocnění pacienta velmi zatěžuje jak z hlediska kosmetického, tak z důvodu řady obtíží a funkčních omezení.

Léčba: Pokud je stanovena diagnóza akromegalie včas a léčba je úspěšná, je prognóza pacientů příznivá. U těžkých forem a v případech, kdy není možné dostupnými metodami onemocnění včas vyléčit, akromegalie významně zhoršuje kvalitu života a končí až invaliditou.

Doporučení a prevence:
Je nutné usilovat o včasnou diagnostiku a záchyt pacientů s akromegalií. To vyžaduje poměrně velké úsilí a informovanost co nejširšího spektra lékařů různých odborností.