Afty

12. 3. 2014 2:18

Popis: Afty jsou drobné bolavé vřídky na ústní sliznici, které častěji postihují ženy než muže. Velikosti aftových vřídků jsou od velikosti jednoho milimetru a mohou dosahovat v průměru až jednoho centimetru, vyskytují se   buď samostatně nebo ve shlucích. Afty se objevují náhle a mizí do tří týdnů. Rozumnou péčí lze bolest aftů zmírnit, pokud budete užívat vhodné potravinové doplňky lze tvorbě aftů předejít.

Příznaky:

• malé bělavé nebo nažloutlé vřídky s červeným lemem na jazyku, dásních, na patře nebo sliznici rtů a tváří
  • pálení, řezání a bolest, dříve než se afty objeví
  • palčivá bolest při jídle a mluvení nejvíce prvních několik dnů

Příčina onemocnění:

• stres
  • nedostatek určitých látek v ústní sliznici
  • ostrý okraj zubní výplně
  • ulomením zubu
  • špatně sedící zubní protéza
  • virový původ
  • kousnutí do tváře
  • kartáček na zuby s ostrými štětinkami
  • kořeněné pokrmy, rajče, citrusové ovoce, bramborové slané lupínky

Diagnostika:

• afty jsou dobře vidět v dutině ústní
  • bílé vřídky

Léčba:

• výplachy dutiny ústní nejrůznějšími antibakteriálními roztoky a ústními vodami, které zklidňují sliznici
  • je-li bolest tak krutá, že nemůžete ani pít dostatek tekutin. Máte-li v ústech více než čtyři afty. Přetrvávají-li afty déle než dva týdny. Máte-li horečku přes 38 o C. Objevují-li se afty častěji než dvakrát až třikrát za rok. Máte-li zdravotní problémy poraďte se o užívání potravinových doplňků se svým lékařem.
  • léčba alkoholem se nedoporučuje

Prevence a doporučení:

• Pravidelným pojídáním cibule lze tvorbě aftů zabránit, neboť obsahuje sloučeniny síry s antiseptickými vlastnostmi. Dodržujte poctivě ústní hygienu a používejte zubní kartáčky s měkkými štětinkami. Při opakovaném výskytu aftů přestaňte jíst kořeněná jídla, nepijte kávu a nežvýkejte žvýkačky neboť tyto zlozvyky dráždí sliznici.