Addisonova choroba

12.03.2014 2:18

?Popis: (také známá jako chronická nadledvinová nedostatečnost, nebo hypocortisolism)
?Addisonova choroba je onemocnění, které jako první popsal britský lékař Thomas Addison. Jeho podstatou je selhání nadledvinek v produkci hormonů kortizolu, a případně i aldosteronu. Rozlišujeme zde tzv. primární nedostatečnost nadledvinek (chyba je v nadledvinkách) a sekundární nedostatečnost nadledvinek (chyba je v hypofýze, která řídí produkci hormonů v nadledvinkách). Nadledviny jsou párový orgán, který se nachází – jak už název napovídá – nad oběma ledvinami. Nadledviny se skládají z kůry a dřeně a jsou významné tvorbou celé řady hormonů. V jejich kůře se vytváří glukokortikoidy a mineralokortikoidy. Glukokortikoidy, z nichž je hlavním hormonem kortizol, mají velký vliv na metabolismus a imunitu organismu, umožňují člověku přežít vysoce stresové situace.

????Příznaky:
  • chronická slabost
  • ochablost svalů
  • nechutenství
  • nutkání ke zvracení
  • průjem
  • nízký krevní tlak
  • tmavnutí pokožky (hyperpigmentace)
  • podrážděnost
  • deprese
  • hypoglykémie
  • pnutí svalů (částečně při vypití mléka)

Diagnostika:

Krevní testy - nález zvýšeného ACTH (při centralní formě při poruše hypofýzy může být ACTH i snížení), (adenokortikotrkopní hormon), draslíku, naopak snížená hladina kortizolu, aldosteronu, katecholaminů, sodíku, chloridů a bikarbonátů.

?Příčiny:

?Nejčastější příčinou je destrukce tkáně nadledvinek zapřičiněná zánětem, metastázemi nebo autoimunitní degenerací. Dalšími příčinami může být tvorba ložisek TBC v nadledvinkách, AIDS a krvácení v nadledvinkách.

?Léčba:

Neléčena vede nemoc k Addisonovské krizi a ke smrti. Léčba spočívá v doplňování chybějících hormonů, případně i NaCl a tekutin.