Základní informace o dentální hygieně

23. 11. 2013 0:47

Co můžeme čekat, když se rozhodneme podstoupit dentálni hygienu?

Dentální hygiena má preventivní a léčebný charakter. Jejím účelem je předcházet vzniku onemocnění v dutině ústní. V důsledku nedostatečného či nesprávně prováděného čištění zubů a dásní dochází často ke vzniku zubního kazu, zánětu dásní (gingivitis) a závěsného aparátu zubu (parodontitis, lidově parodontóza). Pak je již zapotřebí se snažit odstranit všechny faktory, které onemocnění vyvolaly.

Hlavním úkolem je tedy pomoc klientovi najít takovou metodu čištění zubů, aby byla účinná a byl jí schopný dodržovat a zvládnout i v domácích podmínkách. Další neméně důležitý úkol je dotyčnému profesionálně vyčistit zuby. Tím mám na mysli odstranit zubní kámen a další povlaky z povrchu zubu.

Dnes již víme, že mít zdravé zuby a dásně není jen o určité prestiži, ale i o zdraví celého těla.

Jak probíhá?
Nejprve by si s vámi dentální hygienista měla promluvit a získat informace o vašich zvycích v péči o ústa. Zjistit co od ošetření očekáváte a jaký je váš postoj ke zdraví. Další fází je vyšetření parodontu (závěsného aparátu zubu, struktur které vaše zuby drží v ústech). Měla by vám inerpretovat jaký je stav zdraví vašich úst a říct jaká opatření jsou potřebná pro zlepšení stavu. Pak přichází na řadu profesionální čištění zubů. Postup je odvíjí od stavu úst. Poslední avšak neméně důležitou částí je naučit klienta správnému postupu při provádění domácí ústní hygieny.

Kolik času trvá?

Je velice individuální jak dlouho bude dentální hygiena trvat. Hlavní roli zde hraje v jakém stavu jsou dásně a paradont. Klient, který chodí pravidelně na dentální hygienu a správně a svědomitě si pečuje o dásně a zuby může v křesle strávit třeba jen půl hodiny. Pacient, který příjde poprvé a jeho parodont je postižen některým ze zánětlivých onemocnění, může zprvu podstoupit i několik hodinových procedůr.

Jak často chodit a proč?

Na časových intervalech se musí individuálně domluvit hygienistka s klientem dle jeho potřeb. Nějčastěji chodí klienti každý půl rok, ale není vyjímkou jednou za tři měsíce, či naopak při perfektní hygieně jednou ročně. Velice záleží na schopnosti pacienta si správně a pravidelně pečovat o zuby a dásně.

Je to bolestivé?

Pokud jsou dásně ve špatném zdravotním stavu, bývají velice často citlivé. Pak je ošetření nepříjemné. Při pravidelných návštěvách a dobré kondici dásní se stává návštěva často i příjemně stráveným časem, kdy děláte něco správného pro své zdraví.

Cena?

Ceny za dentální hygienu se na trhu nejčastěji pohybují od pětiset korun do několika tisíců. Suma je odvislá od náročnosti procedůry, na charakteru použitých materiálů a vybavení, na délce procedury a jiných faktorech.