Rotaviry

06.03.2014 8:09

Rotaviry jsou nejčastější příčinou infekčních průjmů u dětí do 5 let ve světě. Až 95 % dětí prodělá rotavirovou gastroenteritidu před svými 5. narozeninami, nejvíce případů je ve věku do 2 let. Rotaviry se mohou nakazit i dospělí, onemocnění pak většinou probíhá mírněji. V nejvyšších věkových skupinách mohou mít rotaviry  také velmi závažný průběh.

První rotavirová infekce bývá obvykle nejzávažnější. Prodělání infekce následně stimuluje imunitní systém k tvorbě protilátek tak, že další rotavirové infekce mají mírnější průběh.

Rotaviry pod mikroskopem vypadají jako koule s malými výběžky. Tyto viry jsou velmi stabilní, odolné a v ideálních podmínkách se dokáží velmi rychle množit. Rotaviry infikují povrch střevní výstelky, brání střevu absorbovat vodu a základní minerály, což může vést k dehydrataci dítěte a v akutních případech i k nutnosti hospitalizace.

Prevence gastroenteritidy v podobě důsledného dodržování hygienických zásad (např. časté mytí rukou, pravidelná dezinfekce hraček a povrchů) má pouze částečný efekt na šíření infekce. Další vhodnou ochranou proti rotavirové gastroenteritidě je včasné očkování.

Rotaviry jsou vysoce nakažlivé. K jejich přenosu dochází především orální cestou, a to nejčastěji kontaktem s kontaminovanými předměty (hračky, přebalovací pult atd.) či nakaženými osobami. Rotavirová gastroenteritida má obvykle nejtěžší průběh u kojenců a malých dětí. Ačkoliv bývá každé další opakování nemoci o něco mírnější, představuje zbytečné trápení nejen pro dítě, ale i celou rodinu.

Co je důležité vědět:
  • Odhaduje se, že jen v Evropě ročně onemocní 3,6 milionu dětí do 5 let rotavirovou gastroenteritidou:
  • 2,8 milionu případů vyžaduje domácí ošetření
  • v 700 000 případech je třeba navštívit lékaře
  • ve více než 87 000 případech musí být dítě hospitalizováno
  • Rotaviry, resp. rotavirová gastroenteritida, bývají jednou z nejčastějších příčin hospitalizace u malých dětí.

Zabránit tomuto onemocnění lze například očkováním vakcínou Rotarix.