Pacientů s chronickým zánětem střev přibývá, nemoc postihuje i malé děti

8. 5. 2015 15:10

Česká republika patří mezi země s vyšším výskytem idiopatických střevních zánětů, kterých v posledních letech přibývá (42 tisíc v roce 2012 oproti 30 tisícům z roku 2005) . Zánětlivá onemocnění střev zasahují nejčastěji mladé lidi do 35 let, 20 - 25 % pacientů však uslyší tuto diagnózu už před svým 20. rokem. Nemoc se nevyhýbá ani kojencům a předškolákům. Klíčovou roli v její progresi hraje včasná diagnóza a zahájení odpovídající léčby. Proto sdružení Pacienti IBD pořádá ve spolupráci s pěti specializovanými centry pro střevní záněty osvětovou akci „Dej si střeva dohromady!“, která proběhne v pátek 29. května od 9 do 13 hodin a při níž mohou zájemci zdarma zkonzultovat svůj zdravotní stav s odborníkem - gastroenterologem.

Akce se koná v rámci Světového dne idiopatických střevních zánětů v pěti českých městech, a to v Praze, Brně, Ostravě, Hradci Králové a v Plzni. „Chceme podpořit hlavně mladé lidi, aby se nebáli a nestyděli zkonzultovat své zdravotní obtíže s odborníkem a v případě potřeby se s ním dohodli na dalším léčebném postupu,“ říká Lucie Laštíková z  organizace Pacienti IBD. Seznam IBD center zapojených do akce „Dej si střeva dohromady!“ najdete na stránkách www.dejsistrevadohromady.cz.

„Pokud chodíte na toaletu příliš často, hubnete, máte teplotu a bolesti břicha, je dobré neodkládat návštěvu odborného lékaře – gastroenterologa,“ říká doc. MUDr. Vladimír Zbořil, vedoucí Centra IBD při Fakultní nemocnici Brno. „Pacienta u nás čeká hned několik vyšetření – od zhodnocení rodinné anamnézy a klinických projevů, přes laboratorní testy (krevní obraz, laboratorní ukazatele zánětlivé aktivity, výživové parametry, kalprotektinové testy ve stolici hodnoticí citlivě zánět ve střevním traktu) až po endoskopii, ultrazvuk či magnetickou rezonanci trávicího traktu,“ doplňuje doc. Zbořil.

Onemocnění na celý život

Idiopatické střevní záněty (tzv. IBD - Inflammantory Bowel Diseases), mezi něž patří Crohnova choroba a ulcerózní kolitida, jsou chronická imunitně podmíněná onemocnění, která postihují při ulcerózní kolitidě výhradně tlusté střevo, zatímco při Crohnově nemoci může být postižena kterákoli část trávicí trubice. „V současné době dokážeme díky odpovídající léčbě onemocnění zmírnit, ale ne zcela vyléčit. Pokud je nemoc diagnostikována včas a je zahájena vhodná léčba, dá se předejít nevratnému poškození trávicího traktu. Pacient tak může žít aktivní, plnohodnotný život. Naším cílem je dostat pacienta co nejdříve z aktivní fáze nemoci (tzv. relapsu) do remise (útlumu nemoci) a v této fázi pacienta co nejdéle udržet a zabránit komplikacím,“ vysvětluje doc. Zbořil.

Nemoc mladých lidí, ale i dětí

Přibližně 20 % pacientů s IBD onemocní do svých 20 let, ale výjimkou není ani výskyt Crohnovy choroby u kojenců a předškolních dětí. „U dětí bývá průběh nemoci často závažnější, zánět ve střevě má větší rozsah, a proto vyžaduje intenzivní a včasnou léčbu,“ vysvětluje MUDr. Katarína Mitrová, Ph.D. z Pediatrické kliniky FN v Motole. Závažným projevem Crohnovy nemoci u dětí bývá celkové neprospívání a porucha růstu. Dokonce mohou být prvním příznakem, který odhalí praktický lékař při běžné preventivní prohlídce, i když dítě ještě nemá průjem nebo bolesti břicha.

Komplexní léčba a aktivní přístup pacienta i jeho rodiny

Pokud to stav pacienta dovolí, v lékové terapii se postupuje od mírnějších skupin léků po velmi silné. Léčba začíná podáváním aminosalicylátů, pokračuje kortikosteroidy, dále imunosupresivy a u nejtěžších případů se podává velmi účinná biologická léčba. Léčba IBD u dětí se však od terapie dospělých pacientů odlišuje. Začíná se u nich intenzivní léčbou, protože dlouhotrvajícím neléčeným či špatně léčeným onemocněním může být ohrožen další vývoj dítěte. V léčbě Crohnovy choroby u dětí se začíná výlučnou enterální výživou, což je  roztok s přesně určeným složením živin (cukrů, tuků, bílkovin, minerálů, stopových prvků, vitamínů), současně s ní se zahajuje i protizánětlivá léčba převážně typu tzv. imunosuprese. V dlouhodobé léčbě mají své místo také chirurgické výkony. Pokud jsou indikovány správně, lze díky nim předejít komplikacím onemocnění i selhání další terapie. Biologická léčba je vyhrazena pro pacienty s onemocněním v okolí konečníku nebo těžkým postižením střeva. Ve srovnání s dospělými na ni děti reagují lépe a je jimi lépe tolerována.

Důležitou roli hraje u dětských i dospělých pacientů také doplňková léčba. „Řada z nich trpí úzkostmi a depresemi, osvědčuje se proto zapojení pacientů do psychoterapie. Důležitá je také vyvážená  vysokokalorická strava bohatá na bílkoviny, případně obohacená o vitamíny, minerály a stopové prvky,“ dodává doc. Zbořil.

Aby léčba byla v jakémkoliv stupni úspěšná, je vždy nutná dobrá informovanost a spolupráce pacienta a v případě dětí hlavně jejich rodičů. Odbornou péči na vysoké úrovni dostanou dospělí pacienti ve 26 IBD centrech, 11 z nich má i dětské IBD oddělení.

Pacienti IBD – garant projektů WC karet, WC kompas a akce „Dej si střeva dohromady!“

Za akcí „Dej si střeva dohromady!“, která proběhne 29. května, stojí pacientská organizace Pacienti IBD. Projektem tak navazuje na loňské uvedení WC karet pro pacienty s IBD, díky kterým by měli mít snadnější přístup na veřejné i neveřejné toalety. Online mapu veřejných toalet lze od loňského roku nalézt na stránkách www.wckompas.cz, která funguje jako jednoduchý navigační nástroj se zobrazením geografické polohy nejbližšího WC. Lidem s IBD usnadní tato jednoduchá pomůcka jejich každodenní pohyb po městě.

Užitečné odkazy:

www.dejsistrevadohormady.cz