Obezita - rozdělení a rizika

Obezita - rozdělení a rizika
29.01.2014 12:48

Obezita a nadváha jsou onemocnění z nadměrného ukládání tuku v organismu. Obezita je v současné době považována za velký problém západního světa.

Podíl tuku v organismu zdravých žen činí do 25 až 30 procent, u mužů do 20 až 25 procent. Dle kritérií Světové zdravotnické organizace je však obezita definována indexem tělesné hmotnosti (BMI) vyšším než 30. Hodnota BMI v rozmezí 25-30 je označována jako nadváha.

BMI = tělesná váha(kg) / tělesná výška2 (m)

Podvýživa

Do 18,5

Normální hmotnost

18,5 – 25

Nadváha

25 - 30

Obezita I. stupně

30 - 35

Obezita II. stupně

35 - 40

Obezita III. stupně (morbidní obezita)

více jak 40

Morbidní obezita (BMI nad 40) je závažným onemocněním a osoby s tímto stupněm nadváhy nepřežívají většinou 60 let. Jako orientační ukazatel nadváhy může sloužit také obvod pasu. Při obvodu nad 102 cm u mužů a nad 88 cm u žen hovoříme o obezitě.

Rizika obezity:

  • problémy s pohybovým aparátem - opotřebení kloubů
  • dušnost
  • poruchy dechu ve spánku, chrapot
  • vysoký krevní tlak
  • cukrovka
  • ateroskleróza
  • sterilita
  • některé zhoubné nádory (prsu, dělohy, prostaty, tlustého střeva)
  • zažívací obtíže
  • kardiovaskulární nemoci
  • kožní obtíže
  • psychické a sexuální problémy
  • vyšší zatížení při chirurgických výkonech a při jejich hojení

Příčiny vzniku obezity jsou různé: deprese, genetické dispozice, nedostatek pohybu, přijímání některých léků, nepravidelné stravování, období po mateřství – hormonální vlivy, nedostatečná činnost štítné žlázy, nadměrný příjem potravy a další. Většinou jde o směs několika faktorů, většinou nedostatku pohybu a nadměrného příjmu potravy. Můžeme říci, že jsou období, která obezitě více nahrávají jako například období přechodu, těhotenství, puberta či období rodinných nebo pracovních problémů.

Vyšší příjem než výdej energie může být způsoben:

  • Nadměrným příjmem – zvláště konzumací tuků, které mají 2x více energie než sacharidy a bílkoviny.
  • Nedostatečným výdejem energie – tomu nahrává současný životní styl, kdy většinu života trávíme buď vysedáváním před televizí či v sedavém zaměstnání. Jelikož nemáme dostatek pohybových aktivit, začnou se ochabovat svaly a přibývat tuková tkáň.  S tím jsou provázány další onemocnění – bolesti zad a kloubů, unavenost mnohdy i deprese.
  • Ponejvíce se však jedná o kombinace předchozích dvou faktorů.

Snížení tělesné váhy má příznivý vliv na: snížení rozvoje cukrovky 2. typu a snížení hladiny cukru u diabetiků, zlepšení dýchání, zlepšení nespavosti, zvýšení pohyblivosti, snížení zátěže kloubů, snížení hladiny cholesterolu, snížení krevního tlaku, zlepšení psychické stránky - sebevědomí, lepší nálada.

Typy obezity

  • Obezita mužského typu (jablko) – tato obezita je rizikovější z hlediska zdravotního stavu (cukrovka, ateroskleróza).
  • Obezita ženského typu (hruška) – tato obezita je zvláště kosmetickým problémem.

Tyto typy obezity nejsou vázány pohlavím.
autor: Redakce