Jak se správně opalovat? S opalováním opatrně

Jak se správně opalovat? S opalováním opatrně
07.03.2014 8:01

Poprvé se lidé cíleně začali opalovat až na přelomu 19. a 20. století. V polovině tohoto století se bronzová pokožka stala symbolem osobní svobody a nového životního stylu. Snědé kůži se ještě dnes v mnohých zemích přiřazuje blahobyt a úspěch a po opálení touží i ti, kteří si nemohou dovolit vydat se za tropickým sluncem.

Éra bílé kůže, která skončila začátkem 20. století, byla velmi zdravá. Právě bílá - neopálená pleť byla tehdy známkou vyššího postavení.

Rostoucí počet případů zhoubných kožních nádorů vyvolaných právě slunečním zářením vede zejména ve vyspělých státech k opatrnosti. Století opalování pomalu končí. Právě ochrana kůže před sluncem by se měla stát běžnou součástí každodenní hygieny, a to nejen v létě.

Příkladem v tomto směru je určitě Austrálie, kde již každé malé dítě ví, co má a nemá dělat a jak se má před sluncem chránit. Je to dáno i tím, že právě v této zemi je největší výskyt melanomu - nejnebezpečnější rakoviny kůže.

Negativní účinky slunečního záření jsou jednak akutní, tedy okamžité, a pak chronické - dlouhodobé. K akutním patří zarudnutí až spálení kůže, zhoršení některých kožních chorob a sníženi obranyschopnosti pokožky.
Nejčastějším chronickým důsledkem opalování jsou karcinomy kůže, které vznikají v důsledku dlouhodobého slunění.

Riziko onemocnění s dobou strávenou na slunci roste. Největší obavy odborníků však vzbuzují maligní melanomy - nejnebezpečnější kožní nádory. Podstatný pro jejich vznik je věk. Největším rizikem je dětství, spálí-li se dítě do puchýřkú. Ve starším věku toho tedy mnoho pro sebe již udělat nemůžete, děti však před touto nebezpečnou nemocí chránit lze.

Sluneční záření způsobuje i předčasné stárnutí kůže. Zde platí: čím více se slunci vystavuje, tím rychleji vaše pleť stárne - je nepružná, tenká a objevuji se na ní častěji pigmentové skvrny a vrásky.
Pozitivních účinků slunečního záření je podstatně méně než těch negativních. Jako hlavni se stále uvádí tvorba vitaminu D. Avšak k tomu, aby se vytvořila potřebná denní dávka tohoto vitaminu, je třeba ozářit pouhý decimetr čtvereční pokožky. Navíc se vitamin D přidává do potravin.

Že má sluneční záření vliv na naši psychiku, je jasně dáno a prokázáno. To je však jediný pozitivní vliv zářeni na náš organismus. Samozřejmě záření jako takové, je-li umělé, se užívá léčebně. Jde však o cílené používání ultrafialových paprsků pro léčbu kožních chorob, eventuálně kožních nádorů.

Dlouhovlnné UVA zářeni pronikající hlouběji do pokožky léčí atopické dermatitidy a lupénku, zatímco UVB zářeni se používá vedle léčby lupénky i u chronických ekzémů.

Jak se chránit

1.    Nevystavujte se slunečnímu záření mezi 11. až 15. hodinou a neopakujte se nikdy vlče než 2 hodiny.

2.    Používejte správné UV filtry. Zvolte přípravky chránící před UVA i UVB zářením. Dřívější tvrzení, že UVA záření není škodlivé, se ukázalo jako mylné. Dnes se ví, že i to je karcinogenní. V létě se doporučuje minimálně faktor č.15 pro dospělé, pro děti 30.

3.    Používejte ochranné krémy správně - vzhledem k tomu, že přípravky začínají působit až po určité době, natírejte se minimálně 20 minut před sluněním. Počítejte i s tím, že na ně působí teplo, pot i voda, pokud se koupete. Jejich vrstva i účinek se tudíž stále zmenšují. Proto se musíte natírat několikrát denně.

4.    Zjistěte si svůj fototyp a podle toho se chraňte. V ČR jsou nejběžnější II. a III.

5.    Nepoužívejte při slunění parfémy Některé chemické látky v kontaktu se slunečními paprsky mohou vyvolat alergii.

6.    Na slunci noste pokrývku hlavy a vhodný oděv. Doporučují se světlé barvy, které sluneční paprsky odrážejí.


Nebezpečí:

Ochranný faktor označuje násobek doby, po kterou můžete být na slunci, aniž byste se spálili. Mnoho lidí se ale domnívá, že použlvají-li vysoké UV filtry (existují již i 100), mohou být na slunci třeba celý den.
Je sice pravda, že se nespálí, ale vystavují se UV záření několikanásobně delší dobu, než je vhodné. V konečném důsledku si tedy škodí. Na sluneční záření reagují lidé různě podle barvy pleti, očí a vlasů.
Zvlášť pečlivě se musí chránit fototypy l až 3, malé děti a lidé s kožními chorobami.


Jak se správně opalovat?

Slunce, voda, vzduch. Toto doporučení zdravého životního stylu nás provázelo celým dětstvím. Tenkrát ovšem mohlo platit celé.

V té době jsme ještě nic nevěděli o škodlivých účincích nadměrného slunění bez ochrany. Ani dnes se nemusíme bát negativních účinků opalování, pokud k němu budeme přistupovat rozumně a zodpovědně.


Sluneční záření se mimo jiné skládá ze tří složek ultrafialových (UV) paprsků. Nejkratší a nejméně škodlivý je UVA paprsek, následuje UVB. Ten již působí do větší hloubky pokožky. Nejspodnější vrstvu pokožky zasahuje paprsek UVC - ten také působí nejdelší dobu a dělá největší ˝paseku˝. ˝Díky˝ ztenčení ochranné ozonové vrstvy mohou paprsky UVB a UVC působit a škodit v daleko větší míře.

Proto by měli citlivější jedinci sledovat stav ozonové vrstvy a přizpůsobit mu svůj pobyt na slunci. Nejméně měsíc před dovolenou byste měli svou pokožku začít na slunce připravovat. Nejvhodnější je absolvovat několik návštěv solária.

V soláriu opalování nepřehánějte. Úplně postačí 10 - 15 minut čtyřikrát za měsíc - kůže si zvykne na slunce, aniž by se poškodila. V soláriu se nesmí opalovat jizvy mladší jednoho roku. Samoopalovací přípravky je lepší nanášet na noc, do rána krásně zhnědnete.

Před slunečními paprsky ale takovéto ˝opálení˝ nechrání a ani kombinace se solárkem není vhodná.

Připravit na léto se můžete také vnitřně - některé doplňky výživy jsou k tomu ideální. Před nežádoucími vlivy slunečního záření vás ochrání beta-karoten.

Ten podporuje zdravé opálení kůže, ochraňuje sliznice a pleť před vysycháním a také chrání kůži před sluneční vyrážkou. Beta - karoten se může užívat buď v kapslích, nebo přírodní cestou - je obsažen například v karotce, špenátu, tykvi, rajčatech, avokádu.

Dětská kůže si nárazové opalování bez ochrany ˝pamatuje˝ a dokáže ho připomenout ještě po desetiletích. Proto se zde vyplácí prevence. Děti by se měly chránit opalovacím přípravkem s vyšším UV filtrem (20 a více), při pobytu na slunci používat vhodné oblečení a pokrývku hlavy.

Také ve městě je třeba pamatovat na sluneční záření a používat ochranné prostředky.

Zabarvení kůže má ˝na svědomí˝ melanin. To jsou buňky, které se nacházejí ve střední vrstvě pokožky a obsahují barvivo. Když se opálíte, melanin se dostane na povrch a způsobí zhnědnutí. Někteří lidé mají ˝mateřská znaménka˝ nebo pihy od narození.

˝Hnědé skvrny mohou také být vedlejším účinkem ,anti-baby˝ pilulek nebo léků nepříznivě ovlivňujících činnost jater. Některé látky také způsobují tzv. fototoxickou reakci - kůže změní barvu, objeví se vyrážka, svědění. Mezi tyto látky patří třeba bergamotový olej, který bývá přísadou některých voňavek. Také pití bylinných čajů může způsobit problémy.

Prudkou reakci způsobí například čaj z třezalky. Pokud se chcete dobře opálit a máte na obličeji pigmentové skvrny, měli byste používat ochranné prostředky s maximálním slunečním faktorem - (SPF 80 - 100). Krém je třeba nanášet často a opakovaně nejlépe v hodinových intervalech. Obličej nevystavujte přímému slunečnímu záření, vždy jej chraňte kloboukem nebo čepicí. Pihy a hnědé skvrny se dají vybělit. K bělení slouží krémy, které je možno zakoupit v lékárně (například od firmy Isis Dermatologie nebo Bioderma).

Bělená pokožka by měla být přes den vždy chráněna nejvyšším UV filtrem, a to i když je pod mrakem. V posledních letech se stále více objevuje problém zvaný sluneční vyrážka. Pokud není pokožka připravená na agresivnější paprsky, může se objevit sluneční ekzém - je to vlastně alergická reakce na sluníčko. Ta se projevuje zarudnutím kůže, svěděním a puchýřky, které připomínají akné.

Tato reakce může být vyvolána třeba i krátkodobým pobytem venku bez ochrany (nákup, procházka, věšení prádla na zahradě). Sluneční ekzém se může najednou objevit u lidí, kteří dříve neměli žádné potíže. Proto i zde je ochrana na místě - noste klobouky, kšiltovky, dlouhé kalhoty, samozřejmě brýle s UV filtrem. U oděvů je ochrana dána materiálem, barvou a hustotou tkaní.

Tmavé oděvy chrání proti UV záření více než světlé, mokré chrání méně než suché. Pokud se ekzém již objevil, navštivte kožního lékaře, který předepíše protialergický lék, případně mastičku. Noste lehké volné oblečení a vzdušnou pokrývku hlavy.

Po návratu z dovolené by bylo optimální strávit doma ještě jeden týden a věnovat jej péči o zlatavou pokožku. Ta během slunění přišla o mnoho tuku a tekutin. Na obličej patří výživná maska nebo kúra obsahující velké množství účinných látek.

S líčením to nepřehánějte odličovací prostředky opálení stírají. Také důkladné zavodnění organismu je potřebné. Vypít byste měli nejméně tři litry tekutin denně. Pokud chcete, aby vám opalování dlouho vydrželo, používejte speciální poopalovací přípravky, které jsou běžně k dostání v síti drogerií.




                                  


autor: Redakce