De Quervainova nemoc omezuje pohyb ruky

19.11.2013 12:27

Co to je?

Chorobu popsal poprvé de Quervain v roce 1895. Jedná se o zánětlivé postižení šlach (dlouhého odtahovače a krátkého natahovače palce) a jejich obalů, které vede k jejich zbytnění a znemožní hladký a bezbolestný pohyb uvedených šlach při pohybu palcem v prostoru vymezeném vazivovým poutkem a vřetenní kostí těsně nad zápěstní štěrbinou na palcové straně zápěstí.

Onemocnění je častou příčinou bolestí a nepohody v oblasti zápěstí a ruky.

Jaké jsou příznaky?

Projevuje se týdny až měsíce trvající bolestí lokalizovanou na palcové straně zápěstí těsně nad zápěstní štěrbinou při dolním konci kosti vřetenní, zvětšující se při pohybu palcem kombinovaným s pohybem zápěstí do stran.

Často jde o chronické přetěžování zápěstí a ruky stereotypním pohybem.Většinou se vyskytuje u žen středního věku, ale může se projevit u žen a mužů v kterémkoli věku. Nacházíme citlivost na dotek a zduření v uvedené oblasti, současné ohnutí palce a ohnutí zápěstí na malíkovou stranu vyvolá bolest, může být hmatné "třáskání a vrzání".

Je třeba odlišit jiná onemocnění, např. artritidu CMC (zánětlivé onemocnění kořenového kloubu palce), zlomeninu loďkové kůstky zápěstí (scaphoideu), osteoporosu, arthrosu v oblasti zápěstí, revmatoidní artritidu aj.

Jak se léčí?

Neoperativní léčení spočívá v místní injekční aplikaci steroidu, znehybnění palce a zápěstí dlahováním, v celkové protizánětlivé mediaci (především ze skupiny nesteroidních antirevmatik). Konzervativní léčba může přinést úlevu, ale opětovná zátěž vede velmi často k návratu potíží. Proto je doporučována léčba chirurgická, která zkrátí dobu léčení a je prevencí návratu potíží.

Chirurgická léčba se provádí z malého řezu těsně nad zápěstní štěrbinou na palcové straně zápěstí, spočívá v protětí výše zmíněného poutka (zbavení šlach jejich patologicky změněných, zbytnělých obalů).

Komplikací chirurgické léčby může být poranění citlivého nervu odpovědného za citlivost na zadní straně ruky v její palcové l/2 a na zadní straně palce, ukazováku a prostředníku. Projevuje se brněním a sníženou citlivostí v této oblasti. Pokud k této komplikaci dojde, je třeba nerv sešít.

Jaká je pooperační péče?

Spočívá v časné rehabilitaci. Elevace (zvýšená poloha) operované končetiny snižuje otok a bolestivost. K zamezení vzniku srůstů a případnému omezení pohybu je prováděno pasivní a aktivní cvičení palcem a zápěstím.

Je nutná péče o jizvu tlakovými masážemi a mobilizací jizvy, případně aplikací speciálního silikonového gelu (př. Silipos) k minimalizaci tvorby otoku a srůstů. Návrat do práce u manuálně pracujících bývá do l4 dnů po operaci, u ostatních i dříve.

Více na www.ruka-kosmetika.cz